Hyödynnetään hyvinvointialueella digitalisaatiota ja etäpalveluita
Nykyaikainen teknologia mahdollistaa monien hyvinvointivaltion tärkeiden palveluiden tarjoamisen suurelle joukolle kätevästi myös digitaalisesti. Etäpalveluilla mahdollistetaan potilaan tutkiminen, diagnostiikka, tarkkailu, seuranta ja hoitaminen. Hoitoon liittyvät päätökset sekä suositukset perustetaan esim. videon välityksellä tai älypuhelimella välitettyihin tietoihin ja dokumentteihin. Digitaaliset palvelut tulee suunnitella ihmisten, ei niinkään palveluntarjoajien tarpeista.
Tekoälyratkaisuilla olisi mahdollista toteuttaa henkilökohtaisia ennaltaehkäiseviä täsmäneuvoja hyvinvoinnin ja terveyden parantamiseen. Toteutuksessa voisi käyttää nykyisin mainonnassa hyödynnettyjen algoritmien kaltaisia ratkaisuja, joissa nämä algoritmit ennustavat halujamme. Vastaavanlaisesti hyvinvointia ja terveyttä seuraavat algoritmit voisivat auttaa ennustamaan kunkin tarvetta sotepalveluihin, ja sen pohjalta voitaisiin tuottaa henkilökohtaisia vinkkejä, kuten esim. vaikka kehottaa menemään tiettyyn tutkimuksen ajoissa, tai joissain tapauksissa mielenterveys- tai syrjäytymisriskin tilanteissa tuoda sosiaali- ja mielenterveyspalvelut näkyville.
Tällaisissa palveluissa henkilökohtainen tieto on aina henkilökohtaista, sen on oltava erittäin tietoturvallista ja hyvin sensitiivistä.